Nytårsberetningen for RIT skriver nærmest sig selv i år. Der er simpelthen sket så meget i 2020, og planerne for 2021 er da også… ja lad os bare sige spændende. I denne nytårsberetning kan du læse mere om:
- Stor udvikling i RIT
- Fordobling af support-kapaciteten
- IT-investeringer under corona-krisen
- Teams voksede med 470%
- Stor usikkerhed
- IT-sikkerhedspolitik og -retningslinjer – også til bestyrelsen
- Hold dig ajour med IT
- Bund i væksten i RIT
- Nyt regnskabsår
- Hvor kommer væksten fra?
Det har været et godt år, og medarbejderne i RIT har gjort en fantastisk indsats. Jeg vil derfor starte med at takke alle medarbejdere i RIT. I er vildt dygtige og engagerede. I giver aldrig op, selv ikke når IT-problemerne ser helt umulige ud. I har rykket ud til både IT-nedbrud, lavet masser af ekstra IT-sikkerhed samt ikke mindst implementeret helt nye løsninger ved både nye og eksisterende kunder. Det er gået godt, om end til tider med hektisk travlhed, så nu kan vi se tilbage og sige at alting lykkedes. Mange tak for indsatsen, sikke en bedrift, sikke et teamwork. Flot, bare flot.
Det er nemlig ikke småting, vi har nået i 2020 i RIT
Vi passerede den magiske grænse på 20 ansatte og opnåede en vækst i EBITDA på 171%, en soliditetsgrad på 21% og en afkastningsgrad på 15%.
I oktober 2020 tog vi helt nye service og IT-management systemer i brug (såkaldte PSA og RMM-systemer). Det har allerede givet et kæmpe løft med lettere arbejdsgange for alle. Kunderne kan nu logge ind og følge med i opgavestatus, tidsregistrering, IT-dokumentation samt overvågningen af deres systemer.
RIT fik tildelt AAA-kreditværdighed af Bisnode, som viser at RIT er blandt de mest solide i dansk erhvervsliv.
Vores kontorlokaler blev i februar udvidet til det dobbelte, og i skrivende stund overvejer vi endnu en udvidelse i starten af 2021.
Dobbelt op på support-kapaciteten
I RIT Helpdesk, hvorfra vi yder IT-support og IT-drift til vores kunder, er kapaciteten udvidet til det dobbelte, og der er stor fokus på at give alle kunder hurtig og kompetent afhjælpning af IT-problemer.
Fordoblingen er en erkendelse af, at der til tider var for meget tryk på i 2020. Dog er det mest af alt også en investering i at sikre korte svartider og professionel IT-support med høj kvalitet, så RIT også fremover kan give ”Danmarks mest nærværende IT-support”.
Kan virksomheder der er berørt af corona-krisen investere i IT?
Mange af vores kunder blev ramt af corona-krisen i marts, så det var vi klar til at reagere på. Men i stedet for nedskæring og manglende betalinger, skete der det modsatte: Vores kunder begyndte at investere. Her er blot to eksempler:
- Et stort konferencecenter valgte at få udskiftet hele netværket og WIFI-platformen, da hele centret var lukket ned.
- Samtidigt valgte et af landets største taxiselskaber efter længere tids forberedelse og planlægning at trykke på ordreknappen, så hele deres server og IT-infrastruktur kunne blive udskiftet, mens stort set alle biler stod stille.
Virksomheder, der har haft modet til at investere i IT i 2020, står nu rustet til fremtiden med ny og mere sikker IT, og de har undgået det klassiske dilemma: Når der er travlt, er der ikke tid til at indføre eller opdatere IT-systemerne, men der er meget brug for det.
Med de seneste smittetal ser det ud til, at det for mange virksomheder endnu kan nå at investere i bedre IT i 2021. Overvej at gøre det nu, hvor der måske er lidt bedre tid, end når virksomheden kører for fuldt blus igen. Hvis I endnu ikke har fået lavet hurtige og sikre hjemmearbejdspladser og en løsning til professionelle online møder, kan det anbefales at få det gjort. Corona-restriktionerne varer ved i 2021, og selv når alle er blevet vaccineret, har vi lært at arbejde mere mobilt og virtuelt, så fremover bliver der behov for disse IT-løsninger i stort set alle virksomheder.
Teams voksede med 470%
Da første bølge corona kom i marts 2020 omstillede vi lynhurtigt i RIT, så alle kunder kunne få hjælp til etablering af hjemmearbejdspladser og de dertilhørende ekstra sikkerhedsforanstaltninger. Rigtig mange skulle også have hjælp til etablering af faciliteter til virtuelle møder. Som Microsoft Partner var vi i RIT medvirkende til at andelen af kunder med Microsoft Teams steg med 470% på kort tid.
Stor usikkerhed…
IT-sikkerhed fyldte meget i 2020, men vi forudsiger, at det bliver et endnu større tema i 2021. Der er fortsat rigtig mange virksomheder uden de helt basale IT-sikkerhedssystemer, som f.eks. MFA (Multi Faktor Authentication) ved login på firmaets pc’er og systemer (ligesom man kender det fra netbank og NemID osv.). Hvorfor skal det være så nemt for hackere og malware at få adgang til danske virksomheders IT-systemer og data, når sikkerheden kan hæves markant for 19 kr. om måneden pr. ansat? For os IT-folk er det en helt uforståelig prioritering. Vil du have mere viden om IT-sikkerhed her og nu, kan du læse mere om IT-sikkerhed her.
IT-sikkerhedspolitik og -retningslinjer – også til bestyrelsen
I samarbejde med vores kunder har vi udarbejdet en overordnet IT-sikkerhedspolitik og en brugervendt IT-sikkerhedsfolder. Vi tilpasser dokumenterne til den enkelte virksomhed.
Der er også lavet et professionelt stykke arbejde i Bestyrelsesforeningen, støttet af Industriens Fond, hvor virksomhedens bestyrelse er målgruppen. I RIT er vi helt vilde med denne publikation og vil anbefale den til alle, der skal træffe beslutninger om IT og IT-sikkerhed. Se den her: Cybersikkerhed for bestyrelser.
Her er der mulighed for at holde sig ajour med IT
Den løbende information til kunder og andre interesserede sker via vores blog og nyhedsbreve. Er du endnu ikke modtager, kan du skrive dig op her. Vi sender maksimalt tre nyhedsbreve om måneden med relevant IT-indhold i et sprog alle kan forstå. I den kommende tid fortsætter vores fokus på information om IT-sikkerhed. Der kommer også information om digitalisering, og hvordan virksomheder får mere udbytte af alle mulighederne i Microsoft Office365 – den måske mest oversete gratis værdiskaber for SMV-virksomheder i Danmark.
Bund i væksten i RIT
Tilbage til de 368% i overskriften: 368% er stigningen i vores resultat før skat. Det er vi pænt stolte af. Ikke mindst fordi væksten primært kommer fra faste kunder samt faste drifts-, cloud- og hostingaftaler med nye kunder. Det er med andre ord en vækst med bund i.
Nyt regnskabsår…
I RIT havde vi regnskabsafslutning 31/8 2020. Dermed har vi allerede opgjort Q1 i det nye regnskabsår, og vi kan se, at væksten fortsætter. Med nye, opdaterede interne systemer, en langt større kapacitet og endnu flere erfarne systemkonsulenter, står vi godt rustet til 2021. Vi har lært at navigere i den uvished, corona medfører. Vi har fundet ud af, at vi faktisk er ret gode til at håndtere usikkerheden og de hastige forandringer, som kombinationen af IT og corona byder os og vores marked. Det har krævet agilitet på højt niveau i RIT, og vi er stolte af, at det lykkedes.
Hvor kommer væksten fra?
Hvad er det så, vi har succes med i RIT? Godt hjulpet på vej af input fra kunderne, er her nogle bud:
Vi har meget stor ekspertviden om hybride IT-løsninger indenfor både cloud-løsninger, hosting og lokale servere samt IT-infrastruktur. Vores erfarne systemkonsulenter kan derfor give uafhængig rådgivning om fordele og ulemper ved disse løsninger. Når den helt rigtige løsning er fundet, tager vi ansvaret for IT-support og den proaktive IT-drift via vores helt særlige metode – det er ikke ualmindeligt, at vi på den måde sparer kunden 15-45% af driftsomkostningerne.
Faste kontaktpersoner og nærhed til kunderne gør, at vi har et tæt samarbejde. Når vores konsulenter bliver inviteret med til (virtuelle) fester og julefrokoster ved kunderne, ved vi, at vi har nået målet.
Vores succes er også kommet af en hårfin balance mellem dybde og bredde i vores kompetencer, så kunderne kan outsource IT, det ikke giver mening at have internt. Når der er IT-opgaver, vi ikke selv har kompetencen til i RIT, hjælper vi som regel kunden med at finde en passende samarbejdspartner på området.
Den tekniske version af vores succes går på, at vi kan få meget komplekse IT-løsninger til at virke simple overfor kunderne. Kunderne skal nemlig have lov at sige ”IT, det skal bare virke”. Så nemt er det selvfølgelig ikke, men det er vores ansvar, at få det gjort nemt for kunden.
Med disse ord en stor tak til alle kunder, medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere. Det har i sandhed været et utroligt år.
Jeg ønsker alle et godt nytår – med nærvær, optimisme og forhåbentlig væsentlig højere IT-sikkerhed.
Mads Møller Pedersen
Adm. direktør
RIT A/S